woensdag 18 mei 2016 / Vrij Nederland / Foto: paukrus via Flickr (cc)

Ook klanten zijn verantwoordelijk

Prima dat actiegroepen oliemaatschappijen voor de rechter slepen namens Filipijnse slachtoffers van tyfoons, maar het zet geen zoden aan de dijk. Behalve de dealer zijn ook zijn klanten verantwoordelijk.

Zijn oliemaatschappijen verantwoordelijk voor de gevolgen van klimaatverandering? In de Filipijnen buigt een juridische commissie zich over de vraag of ’s werelds grootste olie- en gasbedrijven aansprakelijk gesteld kunnen worden voor het toegenomen natuurgeweld dat hun land teistert. Actiegroepen, waaronder Greenpeace, hebben namens slachtoffers van tyfoons de zaak aanhangig gemaakt.

Lijkt logisch, zo op het eerste gezicht. Oliemaatschappijen verkopen olie, olie veroorzaakt klimaatverandering, klimaatverandering zorgt voor meer en heftigere tyfoons, tyfoons leiden tot slachtoffers en die slachtoffers willen nu de dader ter verantwoording roepen. De Filipijnen behoren tot de landen die het meest lijden onder extreem natuurgeweld. De afgelopen twintig jaar zijn meer dan 130 miljoen Filippino’s getroffen door tyfoons en overstromingen. De Ogoni in Nigeria lijden direct onder oliewinning, de Filippino’s indirect – beiden verdienen gerechtigheid. Toch?

Als we oliemaatschappijen gaan bashen, gooi ik graag mijn duit in het zakje, maar voor deze rammelende aanklacht pas ik. Lees verder bij VN.