zaterdag 25 juli 2015 / Vrij Nederland / Foto: Oscar Timmers

Columns & opinie

Slimme laadpalen veranderen zonnepanelen en elektrische auto’s in kleine energiecentrales.

Er was een omstreden gerechtelijke uitspraak voor nodig, maar nu kan het echt niemand zijn ontgaan hoe labbekakkerig het Nederlandse klimaatbeleid is. Daags na het vonnis in de wereldberoemde Klimaatzaak van Urgenda versus de Staat der Nederlanden, regende het beschouwingen over onze miezerige prestaties; alleen Malta en Luxemburg doen het slechter. De strijd is nog niet gestreden, want reken maar dat deze regering in beroep gaat tegen de gerechtelijke vermaning, waarmee coalitiegenoot PvdA – geleid door een voormalig Greenpeace-activist – haar laatste restje groene geloofwaardigheid verliest. Je zou bijna denken dat Nederland gedoemd is het smerigste jongetje van de klas te blijven.

Ware het niet dat er tienduizenden Nederlanders zijn die wel inzien dat het roer om moet.

Neem Robin Berg (44), ondernemer te Utrecht. In zijn Utrechtse woonwijk Lombok ontwikkelt hij een netwerk van slimme laadpalen die zonnepanelen en elektrische auto’s veranderen in kleine groene energiecentrales. Het idee wordt al jaren bejubeld als het ei van Columbus, maar is nooit in de praktijk gebracht. Lombok heeft de wereldprimeur.

Het principe is eenvoudig: bij zonlicht voeden de zonnepanelen van huishoudens de elektrische auto van een buurman of bezoeker. Is het donker, dan voorziet de accu van een elektrische auto een huishouden van stroom. Ongeveer tien ­panelen zijn genoeg om een accu vol te laden, en een volle Tesla kan een gemiddeld huishouden twee weken van stroom voorzien.

Lees verder op Blendle (€0,19)