dinsdag 1 februari 2005 / Internationale Samenwerking /

Nieuws & achtergrond

Ondernemen tegen armoede

John van Duursen (33) is mede-initiatiefnemer van de Business in Development Challenge, een internationale wedstrijd voor ideeën die winst en welzijn in ontwikkelingslanden weet te combineren. De beste dertig business plans krijgen professionele begeleiding en de beste vier ontvangen twintigduizend euro. Eind januari sloot de inschrijving.

Wat is het doel van de BID Challenge?
“Veel mensen zien ontwikkelingswerk als putten slaan en schooltjes bouwen. Dat is belangrijk werk, maar wij denken dat je met ondernemen armoede beter kunt bestrijden. Als een economie bloeit, kan een land uiteindelijk zelf putten slaan en schooltjes bouwen. Veel grote bedrijven doen dan al zaken in ontwikkelingslanden, en daarom richt deze wedstrijd zich op individuen en kleine organisaties. We zijn op zoek naar frisse ideeën die op kleine schaal toepasbaar zijn en het leven van gewone mensen in arme landen verbeteren.”

Heb je een voorbeeld van een mooi project?
“Ik zit niet in de jury, maar waar ik persoonlijk erg van gecharmeerd ben, is de Jeans Kit. Voor een paar dollar kunnen kleine ondernemers in India een setje kopen met denim, ritsen en knopen waarmee ze zelf jeans kunnen naaien. Klanten hebben goede maar goedkope jeans en een lokale ondernemer verdient zijn brood. Levi’s Jeans, die in India tussen de 40 en 60 dollar kosten, zijn voor veel mensen onbetaalbaar en de winst gaat naar het buitenland.”

Kan iedereen meedoen?
“Individuen en kleine organisaties uit Nederland en 131 ontwikkelingslanden. In de inzendingen tot nu toe zien we gelukkig een enorme diversiteit: van een hip ontwerpbureau in Delft tot een boer op het platteland van Ghana. Er zijn overigens vier prijzencategorieën, zodat professionele subsidieaanvragers niet met een amateur hoeven te concurreren. Daarnaast is er een studentenprijs en de Wackiest Idea Award: een prijs voor het meest originele, maar waarschijnlijk lastig uitvoerbare idee. We moedigen mensen graag aan om out of the box te denken.”

www.bidchallenge.org